Ga naar Index

Ik ga je helpen met AVG


AVG (GDPR) wordt van kracht op 25 mei 2018
AVG (GDPR) wordt van kracht op 25 mei 2018

Ik heb het eens even uitgerekend, het duurt nog 245 dagen totdat de AVG in werking treedt. Als je nu denkt, “ja, en wat maakt mij dat uit?” Dan kan dat twee dingen betekenen: óf je bent er al helemaal klaar voor. óf je hebt geen idee waar ik het over heb.

Maar als je denkt: “Oh ja, dat moet ik ook nog doen”, ga dan nu aan de slag om te zorgen dat je veilig met vertrouwelijke gegevens omgaat in je bedrijf. En ik ga je helpen.

De komende 8 maanden ga ik je iedere week meenemen in een aspect dat speelt bij de invoering van de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Natuurlijk met handige tips om gelijk uit te voeren zodat jij er straks helemaal klaar voor bent.

Zo komen we samen lekker rustig over 245 dagen aan op 25 mei 2018 en heb jij je zaken goed voor elkaar.

De wet

De AVG regelt dat jouw eigen gegevens niet zomaar door een ander mogen worden verspreid. Het beschermt de gegevensrechten van het individu. Dit doet de AVG door eisen te stellen aan bedrijven die jouw gegevens verzamelen en verspreiden. Hoe bedrijven veilig omgaan met jouw gegevens wordt in deze wet vastgelegd. Doen bedrijven dit niet, dan zijn er boetes die oplopen tot 4% van hun internationale jaaromzet en maximaal 20 miljoen.

Als jij bij een bedrijf werkt, of een bedrijf hebt dan is deze wetgeving als snel van invloed op je werk en bedrijf. Want veel emails, facturen, brieven, personeelsdossiers, patiënten verslagen, dossiers, klantenkaarten, boekhoudingen en websites bevatten persoonlijke gegevens van klanten en medewerkers.

Daar moet je dus veilig mee omgaan. En als het een keertje verkeerd is gegaan, dan moet je melden dat er een datalek is geweest bij jouw bedrijf.

Actie van deze week

Maak een lijst van de persoonlijke gegevens die jij bewaart en verspreidt binnen jouw bedrijf. Denk hierbij aan het volgende lijstje:

  • E-mails
  • Facturen
  • Brieven
  • Personeelsdossiers
  • Patiëntenverslagen
  • Dossiers
  • Klantenkaarten
  • Boekhoudingen
  • Sales presentaties
  • Websites

BEVATTEN persoonlijke gegevens van

  • Klanten
  • Medewerkers
  • Leveranciers
  • Samenwerkingspartners
  • Mogelijke nieuwe klanten

Deze lijst vormt de basis voor je gegevensregister. Een van de basiseisen van de nieuwe wet. Volgende week geef ik tips hoe je deze lijst kan omtoveren tot jouw gegevensregister. Succes met de lijst en als je vragen hebt hoor ik het graag.


Goede informatie? Deel het!